منوی دسته بندی

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نسبت بازده سرمایه در گردش از 0 تا 100 + ویدئو

برای موفقیت در بازارهای مالی مثل بورس بایستی برای خود یک سیستم معاملاتی طراحی کنید،یکی از بهترین سیستم های معاملاتی در بازار بورس تصمیم گیری بر اساس بنیاد یک شرکت است و نسبت بازده سرمایه در گردش یکی از مهم ترین فرمول های تحلیل بنیادی است.

ویدئو آموزش نسبت بازده سرمایه در گردش

نسبت بازده سرمایه در گردش چیست؟

برای توضیح این نسبت ابتدا به بررسی مفهوم سرمایه در گردش می‌پردازیم. سرمایه در گرش شرکت، حاصل تفاضل بدهی‌های جاری از دارایی‌های جاری آن است. در واقع این نسبت بیان‌کننده میزان سود خالص(قبل از کسر مالیات) شرکت از سرمایه در گردش آن است.

به بیان دیگر،اگر بدهی های جاری و دارایی های جاری را از هم کم کنیم در واقع سرمایه در گردش شرکت را محاسبه کرده ایم و این نسبت بیان کننده آن است که شرکت از سرمایه در گردش خود چه میزان سود خالص بدست آورده است.

فرمول نسبت بازده سرمایه در گردش چیست؟

سرمایه در گردش/ سود خالص(قبل از کسر مالیات) = نسبت بازده سرمایه در گردش

مقدار ایده آل این نسبت چقدر است؟

هر چه نسبت بالا تر باشد یعنی شرکت توانسته پی در پی دارایی های جاری خود را که ماهیت نقدی دارند، به محصول یا هزینه و… تبدیل کند و بعد دوباره آن ها را به دارایی تبدیل کند.

همچنین هرچه این چرخه بیشتر باشد میزان بازدهی سرمایه در گردش بالاتر می‌رود و این فوق العاده می باشد.

با فرض ثابت بودن سرمایه در گردش، رشد سود خالص موجب افزایش بازده سرمایه در گردش می شود. با توجه به اینکه سرمایه در گردش حاصل تفاوت دارایی‌های جاری از بدهی‌های جاری است و چون دارایی جاری ماهیت نقدی دارد، برای افزایش بازدهی باید به‌طور پی‌درپی در حال تبدیل به هزینه، محصول و مجدداً به دارایی باشد..

زمان استفاده این نسبت

نسبت بازده سرمایه در گردش، در ارزیابی کارایی شرکت در زمینه به‌کارگیری سرمایه در گردش برای افزایش فروش، مورد استفاده قرار می‌گیرد

مثال بازده سرمایه در گردش

برای محاسبه سود خالص از قسمت صورت سود و زیان استفاده کنید و این عدد را در نسبت بازده سرمایعه در گردش قرار دهید.
از عکس بالا برای بدست ائردن سود خالص استفاده میکنیم

منبع:سامانه کدال

از عکس بالا برای بدست آوردن سرمایه استفاده میکنیم

منبع:سامانه کدال

با استفاده از داده های بالا میزان این نسبت برابر است با:

1.21 که نشان می دهد تقریبا سود سازی شرکت از سرمایه در گردش میزان قابل قبولی است.

اهمیت فرمول نسبت بازده سرمایه در گردش چقدر است؟

اهمیت این فرمول و نسبت به اندازه خودش است،نه بیشتر! یعنی نباید تنها با ایده آل بود این نسبت در یک شرکت در آن سرمایه گذاری کرد. حتما باید باقی فرمول های بنیادی را نیز در کنار این نسبت بررسی کرد.

برای آموزش باقی فرمول های بنیادی مثل نسبت آنی وحاشیه سود ناخالص میتوانید از لینک زیر استفاده کنید

راه آسان برای تحلیل بنیادی چیست؟

اپلیکیشن بنیادی بورس را نصب کنید. به راحتی می توانید با هوش مصنوعی آن بنیاد تمامی شرکت های بورسی را به راحتی و خودکار بدست بیاورید. برای دانلود کافی است از لینک های زیر استفاده کنید